Alzheimer Hastalığı Önlenebilir Mi?

Alzheimer tamamen önlenebilecek bir hastalık değildir ancak günlük yaşamımızda yaptığımız şeyler ve alışkanlıklardaki birkaç değişiklik ile risk faktörleri bir nebzede olsa azaltılabilir.

Ortalama yaşam süresinin artması bu hastalığında artmasına neden olurken henüz hastalığın sebebinin ne olduğunu bilemememiz önlenmesine karşı olumlu sonuçlar ortaya koymamaktadır ancak riskleri azaltıp, sağlıklı yaşam sürmek biraz olsun bizim elimizdedir.

Düzenli olarak öğrenmeye devam etmek beynimize olumlu sinyaller göndermektedir ve beynimizi canlı tutmaya yaramaktadır. Düşünme becerilerini tazelemek, olumlu alışkanlıklar izlemek belki önüne geçemese de başlangıcında ilerlememesi için çok faydalı olmaktadır.

Hastalığın erken aşamalarında fark ederek ona göre davranmak önlemesi mümkün olmasa da önlenmesi kadar işe yaramaktadır. Düzenli olarak egzersiz yapmak kan dolaşımını ve beynin oksijen almasını sağladığı için beyin hücreleri için çok faydalıdır.

Hastalığı önlemek olmasa da yavaşlatmak amacıyla kesinlikle düzenli egzersizlere başvurmak gerekir. Aynı zamanda düzenli olarak sağlık kontrollerine gitmek sizleri daha sağlıklı yapmakla beraber bu hastalığa erken tanı koyup ilerletmeyi en aza indirmenize yardımcı olmaktadır.

Alzheimer Hastası Neden Olur?

Alzheimer, bunama zihin işlevlerinde kaybı niteleyen bir kelimedir. Bu hastalık yeni bir hastalık olmasa da hastaların sayısı giderek artmaktadır çünkü yaşlılık bu hastalık için kaçınılmaz bir neden olmaktadır.

Alzheimer nedeni henüz tam açıklanmamakla beraber beyin hücrelerinin planlanandan önce ölmesi ile ortaya çıkan bir hastalık olmaktadır. Hücre ölümü ile beyin yavaş yavaş büzülmeye başlar ve küçülür. Alzheimer bulaşıcı bir hastalık değildir, bir kanser hastalığı değildir.

Hastalığın nedeni bilinmese de günümüzde risk yaratan durumlar bilinmektedir. Yaş bu faktörlerde değiştirilemez faktör olarak karşımıza çıkmaktadır. Genelde altmış beş yaş üstü hastalarda ortaya çıkan bu durum genç yaşta da ortaya çıkmaktadır bazen. Geçmişte yaşanan depresyon ve psikolojik rahatsızlar ise karşımıza değiştirilebilir faktör olarak çıkmaktadır.

Gerekli yardımlar ile değiştirip hastalığın nedeni olmaktan çıkarabiliriz belki de. Düşük eğitim düzeyi, öğrenememe, beyin fonksiyonlarını canlı tutamama gibi işlevsel nedenlerde bu hastalığın oluşmasına hazırlık sağlamaktadır. Geçmişte yaşanan ciddi kafa yaralanmaları ve damar hastalıkları da bizlere sebeplerinden birisini sunmaktadır aynı zamanda.

[sc name=”alzheimer-destek”][/sc]

Alzheimer İlerleme Hızı Nasıldır?

Alzheimer yavaş ilerleme eğiliminde olan bir hastalıktır. Alzheimer hastalığı birçok evreden oluşan bir hastalıktır. Her aşamada farklı seyir gösteren bir hastalık olabilmektedir en başta. Son aşamada Alzheimer hastalığı beynin çoğu bölgesini etkisi altına alarak hafıza, düşünme, yargılama, konuşma, problem çözme, hareket gibi kabiliyetlerde bozulmalar oluşturur.

İlk dönemde ne hasta ne de çevresindeki kişiler oluşmakta olan rahatsızlığı fark etmez ancak araştırma ile uzun yıllar sonucu ortaya çıkabilecek bir durum olur. Bu durumda bu hastalığın kesin tedavisi olmadığı için erken teşhis çok büyük önem kazanmaktadır.

Alzheimer’e bağlı hafif bilişsel bozukluklar oluşur ama her bilişsel bozukluk Alzheimer değildir. Genel olarak hemen herkesin unutma ve benzeri sorunlar yaşaması mümkündür. Bunları Alzheimer olarak değerlendirmek doğru değildir. Ancak elbette ileri düzeyde unutkanlık ve bilinç kaybı gibi durumların klinik olarak izlenmesi gerekir.

Başlangıç aşamasında Alzheimer hastaları günlük yaşamında oluşan konuşmaları unutabilir, son dönem olayları, randevuları hatırlamakta güçlük çeker ve planlama konusunda eskisi kadar iyi olmayabilir.

Sonraki dönem de ise kişinin günlük yaşantısını etkileyen hafıza kaybı, düşünce yapısında ortaya çıkan değişmeler ve bunun gibi sorunların aile tarafından da fark edilebildiği dönemdir.

Bu dönemde eşyaların kaybolması veya yanlış yerde bulunması, problemleri çözememe, kişilik değişiklikleri gibi sorunlar oluşur fakat Alzheimer iyi araştırılması gereken bir hastalıktır. Her unutkanlık Alzheimer hastalığına bağlanmaz.

Alzheimer’ın önlenmesi, teknik olarak mümkün olmasa da; hastalığın semptomlarının en aza indirilmesi ve geciktirilmesi mümkündür. Bunun için uzmanlardan görüş alınmalı ve vakit kaybetmeden tedaviye başlanmalıdır.

Kaynak:

Röportajlar