Alzheimer Hastaları Neden Uyumaz?

Alzheimer hastalarını etkileyen davranış bozuklukları arasında en sık görülenlerden biri uykusuzluktur. Çoğu zaman yaşlılar uyuyamaz hale gelirler ve bazıları yataktan kalkar, evin içinde veya hastaneye kaldırıldıkları Alzheimer ünitesinin boşluklarında amaçsızca ve kafası karışmış bir halde dolaşırlar. Bu, sağlıklarını ve güvenliklerini etkilemenin yanı sıra, onlara yardım eden kişiler için bir sorun haline gelebilir, sağlıklarını ve psikofiziksel esenliklerini tehlikeye atabilir. Peki Alzheimer hastaları neden uyumaz?

• Kullanılan ilaçların yan etkisi olabilir.
  • Yaşlılarda gündüz uykulu olan ve uyuyan kişilerde sık rastlanan durumdur.
  • Bazı Alzheimer hastalarında beynin uyku mekanizmasını etkileyen durumlar söz konusudur.
  • Uyku apnesi ve demans sorunu olan Alzheimer hastalarında daha çok rastlanır.
  • Uyku esnasında nefes almada zorluk yaşayan hastalarda görülür.
  • Özellikle kalp hastalığı, obezite ve depresyon gibi rahatsızlıkları olan Alzheimer hastaları daha çok etkilenir.

Alzheimer hastalarında uykusuzluğu tamamen yenmek zor olsa da azaltmanın ve önlemenin bazı yolları vardır.

• Bir rutin oluşturun, şekerlemeleri sınırlayın ve gün boyunca hastayı aktif tutun

Hasta bir kişi, günün birçok saatinde sıklıkla canı sıkıldığı, kayıtsız veya hareketsiz olduğu için uyuyorsa, bütün gece uykuda kalmak kesinlikle daha zor olacaktır. Bu nedenle, gün içinde şekerlemeleri sınırlamaya çalışmak için onu aktivitelerle meşgul etmek iyidir. Aslında, onu yorgun hale getirmek, geceleri daha uzun uyumasını sağlamanın harika bir yoludur. Önemli olan, onu asla yapmayı seçmeyeceği bir şeyi yapmaya zorlamaktan kaçınmaktır. Uykusuzlukla savaşmaya yardımcı olmak için, hastanın her zaman aynı saatte gitmesini sağlamak için günlük bir rutin oluşturmak da önemlidir.

• Uykusuzluğun nedenini araştırın

Bazen uykusuzluk belirli ve sıradan bir nedenden kaynaklanır. Örneğin, odanın sıcaklığına, yatağın rahatlığına, ışığın varlığına veya yokluğuna vb. odaklanabilir. Uykuyu teşvik etmek için en iyi koşulları sağlamaya çalışın.

• Yatmadan önce biraz süt içirin

Akşamları kaçınılması gereken kafein içeren çay, kahve ve çikolatanın yanı sıra şekerin aksine, bir bardak süt uykuyu artırabilir.

Alzheimer hastalarında uykusuzluğu yönetmek karmaşık olabilir, baktığımız kişinin depresyondan mustarip olduğundan şüpheleniyorsanız, konsültasyon için bir doktora danışmanız gerekir. Son olarak, hasta kişinin gece dışarı çıkmasını önlemek için odaların kapılarını özellikle mutfak ve ev kapılarını kilitleyerek emniyete gerekebilir.

Uykusuzluk ve Alzheimer arasındaki bağlantıyı doğrulayan çalışmalar var, ancak bunlar yine de yeterli değil. İskoçya’da yapılan bir çalışmada Alzheimer hastalarının uykuyu düzenleyen hormon olan melatonin düzeylerinin normal olmadığı gerçeğinden yola çıkıldı, bu maddeyle tedavinin hastaların durumlarını iyileştirip iyileştirmeyeceğine bakıldı. İlk sonuçlar, muhtemelen daha iyi bir uyku kalitesine bağlı olarak etkili bir iyileşmeden bahsediyor: melatonin ile bu insanlar daha iyi uyudular ve ertesi gün hafıza ve genel bilişsel yeteneklerde ilerleme fark ettiler. Bu avantajlara, melatonin bazlı ilaçların pratik olarak yan etkisiz olduğu da eklenmelidir. Başlangıçta sadece 50 hasta üzerinde test edilen proje, melatoninin etkileri hakkında daha fazla ayrıntı ve doğrulama elde etmek için yeni hastaları dahil etmeye devam ediyor.

Diğer çalışmalar, sirkadiyen ritimdeki, özellikle uyku-uyanıklık ilişkisindeki değişikliklerin beyinde amiloid plaklarının birikmesine ve dolayısıyla Alzheimer gelişimine nasıl yol açabileceğini vurgulamıştır. Bu araştırmalar hem hayvanlar hem de insanlar üzerinde yapılmış ve uyku-uyanıklık ritminin bu toksik proteinlerin seviyelerini düzenlediğini ve uyku saatlerinde net bir kesintinin beyindeki miktarlarını artırdığını görmüştür. Sirkadiyen ritmi tam olarak düzenleyen hormon olan melatoninin de bu proteinlere maruz kalan hücreler üzerinde koruyucu bir işleve sahip olduğu görülmüştür.

About the Author: Uz. Dr. Süreyya Ataus

Uz. Dr. Süreyya Ataus
Uzman Dr. Süreyya Ataus 1980-1986 yılları arasında İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi’nde eğitim almış ve daha sonra Akdeniz Üniversitesi Nöroloji Ana Bilim Dalında nöroloji uzmanlığının eğitimini tamamlamıştır. Doktorluk kariyeri boyunca Konya ve Antalya’da görev yapmakla birlikte İstanbul’da Üsküdar Devlet Hastanesi, Özel Bahat Hastanesi ve Özel Silivri Kolan Hastanesinde çalışmıştır. Uzman Dr. Süreyya Ataus Neuro Up Clinic ekibiyle birlikte İstanbul’da nöroloji hastalarına tedavi hizmetleri sunmaktadır.