Alzheimer Hastalarında İştahsızlık Olur Mu?

Öncelikle Alzheimer beyin fonksiyonlarını etkileyen bir hastalık olduğu için kişinin sağlıklı karar verebilmesini etkiler. Yani kişi Alzheimer etkisi altında dışarıda veya kendi vücudunda olan şeylerin çoğunlukla farkına varamaz. Bu yüzden “Alzheimer hastalarında iştahsızlık olur mu?” sorusunun cevabı evettir.

Tabiki iştahsızlık hasta için gelip geçici bir durumdur. Yani hastanın iştahsızlığı sebebi giderildiği takdirde gidebilir. Hastayı gözlemleyerek neden iştahsız olduğu anlaşıldıktan sonra bunu ortadan kaldırmak için çabalamalı ve eğer her şeye rağmen yine de iştahsızlık hali devam ediyorsa bir diyetisyenden yardım almak iyi bir çözüm olacaktır.

Hastaları iştahsızlığa sürükleyen onlarca neden olabilir. Örneğin bunlardan biri de depresyondur.

Depresyon, Alzheimer hastalığının getirdiği çok sıklıkla görülen bir duygusal haldir. Depresyon hastayı ele geçirdiğinde bazen anlaşılamayabiliyor. Bunun da en temel sebebi zaten Alzheimer’ın temelinde depresyonun olmasıdır.

Hastalarda depresyon varsa bazen bu Alzheimer nedeniyle hastaya olan duygu hallerinden yalnızca biri olarak algılanıp dikkate alınmayabilir. Bu noktada herhangi bir depresyon belirtisi varsa yada Alzheimer olan hastanız iştahsızlık sorunu ile karşı karşıya ise hiç durmadan doktora gitmenizi tavsiye ederiz.

Bir diğer sorun ise yutamama sorunudur. Hasatlar günden güne beyin fonksiyonları konusunda sorun yaşadıkları için bu durum da günden güne artabilir. Hastalar gün geçip hastalığı ilerledikçe yerken içerken sorun yaşayabilir. İşte bu noktada yapılacak en iyi şey hastanın menüsünü kontrol altında tutmaktır.

Hastaya uygun rahatlıkla yiyebileceği ürünler yedirmelisiniz. Örneğin, zor yemek geçen boğazdan en iyi geçecek şey püreler ve çorbalardır. Buna dikkat etmeli ve hastayı bu ve bunlar benzeri şeyler ile beslemelisiniz.

Peki hastanın iştahsızlık sorununun yutamama sorunundan kaynaklandığını nasıl anlarız? Hasta durumu dolayısıyla anlayamayabilir yada ifade edemeyebilir fakat siz onun halinden anlayabilirsiniz.

Yutma güçlüğü çeken bir hasta öksürür ve yiyecekleri yutamadan çıkarmak zorunda kalır. Böyle bir durumda hemen hastanın menüsünü değiştirmeli ve ona göre besinler yedirmelisiniz.

[sc name=”alzheimer-destek”][/sc]

Hastada iştahsızlığa yol açabilecek diğer durumlar ise ağrılardır. Ağrı kişiyi uyutmaz, yemek yedirmez ve hayattan keyif aldırmaz bir kötü durumdur. Hasta herhangi bir yerinin ağrısı yüzünden böyle iştahsız olabilir. Ve kendini de ifade edemiyor yada siz anlayamıyor olabilirsiniz.

Bu gibi durumlarda hastayı iyi gözlemlemeli ve herhangi bir terslik fark ettiğinizde doktora başvurmalısınız. Genelde diş ve ağızlarda yaşanan ağrılar yüzünden Alzheimer hastaları sorunlar yaşar. Bu yüzden düzenli olarak dişçi kontrollerine gidilmeli ve aksatılmamalıdır.

En çok karşılaşılan durumlardan biri de tat ve koku kaybıdır. Alzheimer hastaları günden güne beyindeki bölgelerde gerileme yaşadığı için koku ve tat hafızaları gidebilir veya tat ve koku alamayabilir. Böyle durumlarda yapmanız gereken hastaya biraz daha yoğun tat veren karışımlar yada soslar içeren yemekler yedirmek. Böylece ekşi, acı ve aşırı tatlı yiyecekleri az da olsa tadabilir.

Bir diğer sorun daha ileriki durumlarda meydana gelen yemekleri tanıyamama sorunudur. Yemekleri tanıyamama sorunu oldukça saçma gelse de Alzheimer hastaları temelde hafızasal yetilerini kaybettikleri için bunların olması normaldir. Böyle bir durumda ne yapılmalı peki?

Böyle bir durumda yapacağınız tek şey sunumu değiştirmek ve daha belirgin yemekler yedirmektir. Karışık bir masada bir sürü karışık ve detaylı yemekler olması hastanın yemekleri algılaması durumunu güçleştirir.

Masaya koyduğunuz yemeklerin düzeni de önemlidir. Eğer hastanın önüne birden 5 – 6 çeşit yemek koyup geri çekilirseniz hasta bu yemekleri birden görünce şaşırabilir ve tanımayabilir. Burada yapılması gereken şey oldukça basittir. Hastaya yemekleri sade bir şekilde ve tek tek vermek.

Hastaya beyaz masada, beyaz tabak içinde bir adet et parçası verirseniz hasta o kadar düzlüğün ve sadeliğin içerisinde et parçasını algılayıp kolaylıkla yiyebilir.

Ve son olarak hastanın iştahsızlığına sebep olacak bir diğer sorun ise enerji atamamak yani hareketsiz kalmaktır. Hareketsizliğin iştahı etkilediği çok açık bir şeydir.

Alzheimer hastalığı olmayan sağlıklı insanlar bile hareketsiz kaldıkları süre boyunca hiçbir şey yemek istemezler. İsteseler bile bu aç oldukları için değildir genelde. Yani aslında bu durum sağlıklı insanlar için de geçerlidir.

İnsan hasta olsun veya olmasın enerji yakmalıdır ki yeni enerjilere ihtiyaç duysun. Bu yüzden Alzheimer hastalarında da bu olabilmekte. Mesela şu an Alzheimer hastası olan hareketsiz kalmış ve çevresindekilerin baskısı yüzünden evden çıkamayan bir adam geçmişte hareketli bir işe sahipse evde şu an enerji atamadığı için yemek yeme ihtiyacı hissetmeyebilir.

Bu noktada yapılabilecek en iyi şey spor ve egzersizdir. Zaten Alzheimer hastaları için önemli olan spor bu konuda da oldukça önemlidir. İşte bu yüzden Alzheimer hastalarına spor yaptırılmalı veya imkanlar kısıtlı ise sorun yaşamaması için bir aile bireyi ile birlikte günde en az yarım saat yürüyerek enerji atılımı sağlanabilir.

Röportajlar

Alzheimer TPS Tedavisi