Alzheimer Hastaları Kaç Yıl Yaşar?

Alzheimer ölümcül bir hastalık mıdır sorusu yaygın biçimde sorulur. Alzheimer hastaları kaç yıl yaşar sorusu da elbette buna bağlı olarak karşımıza çıkar. Her ne kadar bu sağlık sorunu doğrudan organları etkileyerek ölüme sebep olmuyorsa da, çeşitli faktörler nedeniyle Alzheimer hastalarının belli bir süre yaşamalarının mümkün olduğu söylenebilir.

Yapılan araştırmalar ışığında, Alzheimer hastalarının 4 yıl ile 20 yıl arasında değişen yaşam süreleri olduğu görülür. Burada etkenlerin çoğunlukla bilişsel bozukluğa bağlı, diğer nedenler olarak sınıflandırmak mümkündür.

Sistemik risklerden çok, bazı hastaların kazaya açık olması, yaşam süresini dolaylı olarak kısaltabilir. Örneğin yemek pişirirken, ütü yaparken yangın riskini arttırırlar. Daha ileri yaşlarda yemek yemeyerek veya düşmeye meyilli olarak kaza riskini de yükseltirler. Hastaya bakan kişiler eğer bu risklere dikkat ederek bakarlarsa yaşam sürelerini etkilemez.

Alzheimer hastalığının semptomları, hastalığın ilerleyiş hızı zamanla kötüleşmeye başlar. Hastalık tanısı konulduktan itibaren dört ile sekiz yıl yaşar ancak diğer faktörlere bağlı olarak da yirmi yıl yaşayabilir.

Beyinde Alzheimer ile ilgili değişiklikler yıllar önceden başlar ve hastalık ortaya çıkana kadar ve çıktıktan sonra da devam eder. Alzheimer üç kategoriye ayrılır ve arka arkaya geldiğinden hastaları bir kategoriye koymak daha zor olur.

Bu hastalığın kesin nedeni henüz bilinmediğinden hastalığı tamamen ortadan kaldıracak bir tedavi yoktur. Tabii Alzheimer hastalarının yaşam sürelerini artırmak ve konforlarını artırmak için bir çok modern tedavi yöntemi mevcuttur.

Alzheimer Hastalığı Evreleri Nelerdir?

Alzheimer, başlangıç, orta düzey ve ileri seviye Alzheimer olarak, 3 evrede incelenir. Alzheimer hastalığının ilk evresinde hastalarda öncelikle hafif unutkanlıklar başlar ve genel olarak bu belirtilerden Alzheimer olduğunu anlamaz hastalar. Yeni tanıştıkları kişilerin isimlerini unutmakla başlar ilk evrede.

Unutkanlığının farkında olan hastalarda buna tepkisel olarak bir depresyon ortaya çıkar. Hasta yakınlarının farkında olabileceği ufak aksaklıklar haricinde gözle görülür başka bir şey bulunmaz. Hastanın iştahı azalır ve geceleri uyku bozuklukları yaşanmaya başlar.

Orta evrede unutkanlık dışındaki zihinsel işlevlerin bozulma hali belirgin bir duruma gelir ve günlük yaşamda kendini belli eder. Bu evre en uzun evre olarak kabul edilir. Bu evrede ufaktan ciddi sorunlar başlamaya başlar ve akıl yürütmeye dair sorunlar oluşur. Rutin işlerin yapılması konusunda sıkıntı yaşayan hasta zamanla kendi evinin yolunu hatırlayamaz.

Dil bozukluğu bu evrede daha çok kelime bulamama gibi ortaya çıkar ve zamanla cümle kurma bozukluğuna sebep olacak kadar ilerler. Zamanla iletişim kuramaz duruma gelirler. Uyku düzeni bu dönemde daha da bozulur ve kuşkuculuk, güvensizlik, halüsinasyonlar başlar. Bu noktada, Alzheimer semptomları diğerlerine göre daha belirgin olur.

[sc name=”alzheimer-destek”][/sc]

Alzheimer Hastalığının Son Evresi

Alzheimer hastalığının son evresi ileri dönem Alzheimer evresidir. Kişinin kendisine bakamadığı en çok çevresinden yardım alacağı dönem bu dönemdir. Hastalığının son evresinde olan kişi çevresi ile ilgili olan farkındalığının tümünü kaybeder ve iletişim kurmada iyice sıkıntı yaşayan hasta, fiziki eylemlerini dahi tek başına yerine getiremez.

Yaşamsal ihtiyaçlarının dahi, destek alınarak karşılanması söz konusudur. İdrar kaçırma durumu bu evrede görülmeye başlanır. İstemsiz hareketler, epileptik nöbetler artar. Hareket sisteminde iyice bozukluklar artar. Hastanın bu dönemde bağışıklığı güçsüzleşir, hareket azlığı yaşanır ve bu da beraberinde enfeksiyon hastalıklarını getirir.

Alzheimer’in son evresi, sadece hastalar için değil, bakımını üstlenen kişilerin de ciddi sorunlar yaşadığı bir periyottur. Hastanın yatağa bağımlı olması ve neredeyse hiçbir bilişsel fonksiyonunun var olmaması nedeniyle, bakımı çok güçtür.

İdrar kaçırma durumu bu evrede görülmeye başlanır. Bu dönem saldırganlığın artacağı bir dönem olabilir. Mekan ve zamandan habersiz olmak deyişi bu dönem için söylenmiştir.

Özellikle son evre Alzheimer, profesyonel desteğe en çok ihtiyaç duyulan süreçtir. Bakımın uzmanlarca yapılmasının yanı sıra, destekleyici tedavinin eksiksiz olarak sürmesi gereklidir. Bu nedenle uzmanlardan destek alınması gerekir.

Alzheimerli Hasta Kaç Yıl Yaşar?

Alzheimer, beyin hücrelerinin yıkımı nedeniyle ortaya çıkan bir sağlık sorunudur. Kaynağı ve kesin tedavi hali hazırda bulunmayan hastalığın, yaşam evresini kısaltma ölçeği de yine aynı şekilde tam olarak bilinemez.

Genel olarak istatistiksel veriler ışığında, Alzheimer hastalarının 2 ila 8 yıl arasında yaşadığı görülür. Ancak tedaviye cevap veren ve uygun bakım koşullarında yaşamını sürdüren bazı hastaların 20 seneye kadar yaşadıkları da görülmüştür.

Elbette bu süre, hastalığın bakım ve tedavi kısmı ile ilgili olmayıp, tamamen o kişilerin genetik özelliklerine özgü de olabileceğinden, bunları istisnai durumlar olarak tanımlarız. Burada Alzheimerlı hasta kaç yıl yaşar sorusundan ziyade, hastanın geri kalan yaşamında konfor elde etmesinin sağlamak adına bir süreç tercih edilmelidir.

Mutlaka doktor kontrolünde, uygun bir tedavi için sağlık kuruluşlarına başvurulmalıdır.

Alzheimer hastaları en fazla ne kadar yaşar?

Alzheimer insanın hayatında her zaman yapmakta olduğu günlük aktiviteleri sürdürme becerilerinde yıkıma neden olan ve karakteristik davranışlarda değişikliklere yol açan bir beyin hastalığı olarak karşımıza çıkmaktadır.

Alzheimer; kanser, AİDS ve diğer hastalıklar gibi ölüm oranına sahip olan bir hastalık değildir. Bu hastalığa yakalanan bir birey zaman içinde kişisel ihtiyaçları başta olmak üzere çoğu şeyi yapamaz hale gelir yani küçük bir çocuk durumuna düşer.

Yaşlılar zaman içinde yapmaları gerekenleri yapamazlar. Alması gereken ilaçlarını almayı unutmak da bunlardandır. Alzheimer hastalığı diğer bazı hastalıklar gibi belirli belirtileri bulunmamaktadır. Bireyler Alzheimer olduğu için karaciğer, kalp ya da diğer organları zarar görmez. Solunum, sindirim ve diğer yaşam fonksiyonları da bu hastalıktan etkilenmez.

Alzheimer vücudun diğer sistemlerine bir zararı olmadığı için yaşam organlarını doğrudan etki etmez. O nedenle Alzheimer hastalarının ne kadar yaşayacağı hastanın bakımı ve hastaya olan ilgi ile paralellik gösterir. Bu nedenle de kişinin yaşam süresi için bir oran belirlemek mümkün olmamaktadır.

Alzheimer’ı olan hastanın ne kadar çok ihtiyaçları karşılanırsa o kadar uzun ve kaliteli bir şekilde yaşamaları sağlanacaktır. E vitamininin, büyük olasılıkla onları yıkıcı etkilerden koruyarak, belirli beyin hücrelerinin faaliyetini ve hayatta kalma sürecini uzatacaktır.

Bu hastalıklar yaşla doğru orantılı olarak kendisini göstermeye başlar. Eğer ailede daha önce bu hastalığa yakalanan kişiler bulunursa kişide bu hastalıklara yakalanma oranı daha yüksek olur.

Kişilerin daha genç yaşlarında beyin aktivitelerini arttırmaları bu hastalığın karşısına çıkma zamanını da uzatabilir. Bu yüzden her zaman kişinin sağlık taramalarını yaptırmaya özen göstermesi gerekmektedir.

Kaynak:

Röportajlar